PERKHIDMATAN KLINIKAL

  1. Utama
  2. Klinikal

KECEMASAN DAN TRAUMA

PENGENALAN

Jabatan Kecemasan dan Trauma merupakan salah satu jabatan terpenting di sesebuah hospital. Ia beroperasi 24 jam sehari, 7 hari seminggu dan bertindak sebagai barisan hadapan dalam memberikan perkhidmatan kepada pesakit yang merangkumi pesakit kritikal, separa kritikal dan tidak kritikal. Perkhidmatan yang disediaka oleh jabatan ini temasuk Perkhidmatan Unit Perawatan Pra Hospital, resusitasi dan penstabilan, diagnosis dan rawatan, One Stop Crisis Centre (OSCC) dan Perkhidmatan Pasukan Perlindungan Perubatan (Medical Coverage). Jabatan Kecemasan dan Trauma juga akan mangambil tindakan dan mengkoordinasi pergerakan pengurusan jika terjadi bencana atau‘Mass Casualty Incidence’ di dalam lingkungan Wilayah Persekutuan Labuan.

OBJEKTIF UMUM

Menyediakan Perkhidmatan Perawatan Perubatan Kecemasan yang berkualiti, cekap dan berkesan kepada semua pelanggan.

OBJEKTIF KHUSUS

  1. Memberikan perawatan kecemasan bersepadu dan berterusan bermula dari perkhidmatan pra hospital sehingga ke hospital.
  2. Memberikan perkhidmatan yang berkualiti bagi setiap fasa pengurusan kritikal bermula dari perkhidmatan pra hospital, perkhidmatan triage dan pengurusan pesakit di zon-zon khas iaitu Kritikal, Separa Kritikal danTidak Kritikal.
  3. Memastikan perawatan yang tepat ,efisyen, efektif melibatkan resusitasi, pengstabilan, diagnosis dan pelaksanaan prosedur menyelamatkan nyawa
  4. Memberikan rawatan kecemasan kepada pesakit melalui pendekatan berkumpulan yang terdiri daripada Pakar Kecemasan, Pegawai Perubatan, Penolong Pegawai Perubatan dan Jururawat.

MISI JABATAN

Memberikan perkhidmatan cemerlang ke seluruh kawasan dengan menekankan profeionalisma, kerja berpasukan dan perkhidmatan penyayang serta mengambil kira kebudayaan dan keperluan setempat.

VISI JABATAN

Jabatan Kecemasan dan Trauma Hospital Wilayah Persekutuan Labuan sebagai pusat rawatan kecemasan yang cemerlang dan efisyen.

PIAGAM PELANGGAN

Di dalam memenuhi keperluan kecemasan terhadap pesakit, kami adalah komited dengan memberikan rawatan dengan cepat dan tepat berlandaskan perkara-perkara berikut:

  1. Pesakit akan melalui proses penyaringan (triage) mengikut tahap keterukan kecederaan / penyakit
  2. Kes-kes kecemasan yang kritikal akan diberi keutamaan perawatan yang cepat dan segera akan dilihat serta merta oleh Pegawai Perubatan.
  3. Kes kes semi kritikal dan stabil akan dilihat oleh Pegawai Perubatan dan diberi perawatan dalam tempoh 20 minit.
  4. Kes tidak kritikal akan dilihat oleh Pegawai Perubatan dalam jangka masa 90 minit.
  5. Setiap panggilan kecemasan akan dilayan dengan segera dalam tempoh 5 minit.

OBSTETRIK & GINEKOLOGI

PENGENALAN

Wad O & G dan Dewan Bersalin terletak di Aras 1, dengan kapasiti katil sebanyak 31 buah yang dibahagi kepada 20 katil untuk Obstetrik manakala 8 katil untuk Gynea dan 3 katil untuk High Dependency Unit(HDU). Sebuah bilik kelas satu (1) untuk 2 katil manakala 1 bilik kelas satu (1) untuk seorang dan 1 bilik pengasingan atau sick bay. Dewan Bersalin terletak bersebelahan wad dan mempunyai 3 katil bersalin, 2 bilik untuk ibu kelas satu (1), staf dan mother friendly care.


SKOP PERKHIDMATAN


Wad O & G

  • Perkidmatan bagi pemeriksaan, diagnosis, rawatan dan penjagaan untuk ibu-ibu mengandung dari 22 minggu ke atas dan kepada ibu-ibu yang telah bersalin serta bayi yang baru dilahirkan.
  • Pendidikan kesihatan diberikan pada ibu-ibu sebelum mereka discaj dari hospital.
  • Wujudnya kumpulan sokongan penyusuan susu ibu yang dapat membantu jika ada masalah berkaitan penyusuan susu ibu.
  • Temujanji akan datang diberikan jika ada
  • Untuk kes-kes rujukan, bersalin sebelum tiba di hospital (BBA) dalam masa 24jam akan dimasukan terus ke Wad O & G bersama bayinya jika tiada komplikasi. Bayi yang baru dilahirkan dengan komplikasi akan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (NICU).

Dewan Bersalin/ High Dependency (HDU)

  • Mengendalikan kes-kes bersalin secara biasa, vacuum, forcep dan pembedahan LSCS bagi kes-kes komplikasi.
  • Memberi penjagaan perawatan awal bagi kes-kes selepas bersalin biasa, vaccum dan forcep serta kess-kes pembedahan LSCS yang ada komplikasi.
  • Memastikan setiap bayi yang dilahirkan mendapatkan penyusuan awal susu ibu sejam selepas dilahirkan bagi kes-kes yang tidak berisiko.
  • Memberi penjagaan perawatan dan perubatan khas dan rapi bagi kes-kes yang berisiko seperti Eclampsia, Pregnancy Induced Hypertension, Heart Disease, GDM (sebelum dan selepas kelahiran)
  • Memberi perkhidmatan perawatan dan perubatan bagi kes-kes selepas pembedahan dengan risiko seperti Postpartum Hemorrhage atau kes obstestrik yang baharu keluar dari Unit Rawatan Rapi (ICU)
  • Mengamalkan konsep Mother Friendly Care di mana suami, ibu, ahli keluarga atau rakan terdekat yang diingini oleh ibu mengandung digalakan untuk menemani ibu semasa proses kelahiran berdasarkan polisi yang telah ditetapkan.

Klinik Pakar O & G

  • Mengendalikan klinik Obstettik untuk antenatal dan postnatal. Dijadualkan pada setiap hari [ISNIN jam 8:30am - 1:00pm].
  • Mengadakan Klinik Ginekologi termasuk post menopause, Infertility dan HRT (Hormone Theraphy) yang dijadualkan setiap hari [RABU bermula jam 8:30am - 1:00pm]. Manakala untuk kes-kes Infertility dan HRT dibuat setiap hari [JUMAAT jam 8:30am - 11:30pm].
  • Combine clinic adalah gabungan dengan perubatan di mana klinik menjalankan rawatan untuk antenatal yang bermasalah berkaitan perubatan semasa mengandung. Klinik dijadualkan pada [minggu Pertama (1) dan minggu ke Tiga (3 ) setiap bulan bermula jam 2:00pm - 5:00pm].
  • Pre pregnancy clinic untuk persediaan ibu-ibu yang merancang untuk mengandung yang mana dijadualkan pada [setiap hari RABU minggu ke dua (2) setiap bulan pertama bermula jam 2:00pm - 5:00pm].
  • Colposcopy clinic adalah klinik untuk membuat prosedure colposcopy (biopsy tisu) di mana untuk mengesan kanser servik. Prosedure ini dilakukan oleh pakar atau pegawai perubatan O & G. Klinik dijadualkan pada[minggu ke dua (2) dan minggu ke empat (4)] setiap bulan dari jam 2:00pm - 5:00pm.
  • Menerima kes-kes rujukan daripada RSAT, klinik swasta, Jabatan Pesakit Luar termasuklah klinik kesihatan dan semua klinik desa.
  • Mengadakan perkhidmatan kaunseling mengenai penyusuan susu ibu setiap masa.

HUBUNGAN UNIT LAIN

  • Wad O & G
  • Dewan Bersalin
  • Klinik Pakar O & G
  • OSCC
  • Wad Kelas Satu
  • High Dependence Unit

ORTOPEDIK

PENGENALAN

Sedang Dikemaskini.

VISI

Sedang Dikemaskini.

MISI

Sedang Dikemaskini.

OBJEKTIF

Sedang Dikemaskini.

SKOP PERKHIDMATAN

Sedang Dikemaskini.

PEDIATRIK

PENGENALAN

Sedang Dikemaskini.

VISI

Sedang Dikemaskini.

MISI

Sedang Dikemaskini.

OBJEKTIF

Sedang Dikemaskini.

SKOP PERKHIDMATAN

Sedang Dikemaskini.

Pembedahan Am

PENGENALAN

Unit Pembedahan Am dikendalikan oleh Ketua Jabatan, Mr. John Mark, Pakar Pembedahan Am, Mr. Chan Choon Hua dan dibantu oleh Pegawai Perubatan Dr. Fatimah Aqilah dan Dr. OO KL.

SKOP PERKHIDMATAN

  • Perkhidmatan pembedahan am elektif dan kecemasan
  • Rawatan pesakit luar di Klinik Pakar Bedah Am
  • Endoskopi elektif dan kecemasan

Jadual Pembedahan

BIL HARI KATEGORI DISPLIN
1 Isnin Orthopedik
2 Selasa Obstetrik & Gynekologi
3 Rabu Pembedahan Am

Jadual Kekerapan Lawatan Pakar:

BIL DISPLIN KEKERAPAN LAWATAN
1 ENT 2 bulan sekali
2 Pead Surgeon 3 bulan sekali
3 Plastik & Rekonstruktif 3 bulan sekali
4 Ortopedik 1 bulan sekali
5 Pembedahan Am - Laparoscopic Surgery 4 kali setahun

HUBUNGAN UNIT LAIN

  • Semua Wad-wad
  • Unit Rawatan Rapi
  • Klinik Pakar O & G
  • CSSU
  • Unit Kecemasan
  • OSH dan Kawalan Infeksi

PERUBATAN AM

PENGENALAN

Klinik Pakar terletak diaras bawah bangunan Hospital Labuan, bersebelahan dengan Klinik Pakar 2 dan berhadapan dengan farmasi klinik pakar. Klinik Pakar Perubatan menyediakan perkhidmatan dalam disiplin perubatan Am dan perubatan.

OBJEKTIF

Untuk memberi perkhidmatan penentuan penyakit, perawatan dan pemulihan yang bermutu tinggi dengan cekap dan berkesan kepada pesakit yang memerlukan rawatan Klinik Pakar dan rawatan ulangan.

SKOP PERKHIDMATAN

Perkhidmatan yang utama adalah memberi rawatan susulan kepada pesakit luar yang ada temujanji, rujukan dari hospital lain, unit lain, Jabatan Pesakit Luar, Klinik Ibu dan Anak, Klinik Swasta dan Rumah Sakit Angkatan Tentera.

Klinik Pakar Perubatan Am

Memberi perkhidmatan kepakaran dalam Perubatan Am,Pakar Lawatan serta perkhidmatan kumpulan sokongan.

Jadual Klinik Tetap

HARI MASA PERKHIDMATAN
Isnin 8AM–PM Klinik Perubatan Am
Klinik ECHO
2PM-5PM Klinik Wafarin
Selasa 8AM–1PM Klinik Perubatan Am
Klinik kaunseling diabetes
2PM-5PM Echocardiografi (ECHO)
Rabu 8AM–1PM Klinik Perubatan Am
Kaunseling Pemakanan oleh Pegawai Dietetik
Kaunseling ubat-ubatan (DMTAC)
2PM-5PM Klinik Wafarin
Khamis 8AM–1PM Klinik Ecardiografi
Klinik Perubatan Am
2PM-5PM Aktiviti dalaman/CNE
Jumaat 8AM–11.30AM Walk in case
Klinik Echocardiografi (Medical)
2PM-5PM Pakar lawatan mengikut jadual

Jadual Klinik Pakar Lawatan :

BIL DISPLIN KEKERAPAN LAWATAN
1 Pakar Hematologi 3 bulan sekali
2 Pakar Respiratori 3 bulan sekali
3 Pakar Gastrologi 2 bulan sekali

Bilangan Anggota Perubatan

BIL JAWATAN JUMLAH
1 Pakar Perubatan UD52 orang
2 Pegawai Perubatan UD44 5 orang
3 Penyelia Jururawat U41 1 orang
4 Ketua Jururawat U32 1 orang
5 Jururawat KUP U32 1 orang
6 Jururawat U29 2 orang
7 Jururawat Masyarakat U24 1 orang
8 Pen. Perawatan Kesihatan U12 2 orang

Psikatri dan Kesihatan Mental

Pengenalan

Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental telah lama memulakan perkhidmatan di hospital ini, tetapi penempatan pakar psikiatri tetap cuma bermula pada tahun 2016. Jabatan ini mempunyai klinik tersendiri (klinik pakar 1) manakala berkongsi wad dengan jabatan yang lain.


Visi

Jabatan Psikiatri akan memberikan perkhidmatan Perawatan Psikiatri dan Kesihatan Mental yang komprehensif dan berkualiti.

Misi

Berusaha memberikan perkhidmatan Psikiatri yang cekap dan mesra di samping menerap nilai-nilai integrity, berdedikasi, professional dan sedia membantu di kalangan anggota kerja yang terlatih dan berpengetahuan dalam menangani permasalahan pesakit Psikiatri.

Objektif

  • Menyediakan, mempertingkat serta memperbaiki perkhidmatan Psikiatri dari masa ke semasa menurut pada keperluan pelanggan.
  • Mengurangkan kadar peningkatan pesakit psikiatri yang mengalami perulangan penyakit (relapse cases).
  • Membantu pesakit psikiatri mencapai pemulihan agar mereka dapat menjalani kehidupan yang berkualit di dalam komuniti setempat.
  • Memberi informasi kepada orang awam tentang pemikiran negatif (stigma) terhadap pesakit psikiatri.
  • Meningkatkan kesedaran orang awam bagi kepentingan penjagaan kesihatan mental dan mendapat rawatan awal sekiranya perlu.

Skop Perkhidmatan

Skop perkhidmatan Jabatan Psikiatri dan Kesihatan Mental terbahagi kepada 3 bahagian:

I.     Klinik Psikiatri

Fungsi:

  • Merawat pesakit luar.
  • Memastikan pencapaian KPI Unit.
  • Mengendalikan statistik unit psikiatri.
  • Menjalankan pengesanan pesakit yang ingkar temujanji.
  • Menjalankan program promosi kesihatan mental.
  • Menjalankan pendidikan kesihatan mental secara berterusan kepada pesakit dan keluarga pesakit.

Penjagaan perawatan Psikiatri bagi kes ulangan serta menerima kes rujukan dari unit lain serta klinik atau pusat kesihatan yang berdekatan.


Jadual klinik adalah seperti berikut:


KLINIK MASA
Klinik Pesakit Baru Hari Rabu pagi hingga petang
Klinik Susulan Dewasa Hari Selasa pagi dan Khamis pagi
Klinik Susulan Kanak-kanak dan Remaja Hari Isnin pagi
Klinik Susulan Warga Emas Hari Isnin pagi
Klinik Kaunseling dan Psikoterapi Hari Jumaat pagi

Pesakit haruslah mendapat rujukan ke Klinik Pakar Psikiatri melalui klinik kesihatan, klinik pakar lain, jabatan kecemasan atau klinik swasta. Bagi kes-kes kecemasan, orang awam boleh mendapat rawatan di Jabatan Kecemasan Hospital Labuan.


II.      Perkhidmatan Komuniti Psikiatri (CMHT)

  • Menjalankan rawatan susulan di rumah ke atas pesakit psikiatri yang menghidap penyakit mental kronik:
    • Schizophrenia
    • Bipolar Disorder
    • Dementia
    • Severe Intellectual Disability with behavioral problems
  • Mengesan pesakit yang ingkar temujanji dan telah gagal menghadirkan diri untuk baru yang diberikan.
  • Menjalankan rehabilitasi di rumah (kraftangan dan rehabilitasi domestic).
  • Memberi pendidikan kesihatan mental kepada pesakit, keluarga dan penduduk setempat.
  • Aktiviti ini dikendalikan oleh pasukan CMHT yang terdiri daripada doktor, penolong pegawai perubatan, jururawat serta jurupulih carakerja.
  • Program ini dijalankan pada hari Selasa dan Khamis, serta lawatan tambahan akan diadakan mengikut keperluan.

III.    Perkhidmatan Pesakit Dalaman (Wad)

  • Memberikan perkhidmatan yang lebih rapi dari segi penjagaan rawatan perubatan serta kejururawatan dan pemantauan berterusan ke atas pesakit yang berisiko.
  • Bagi mempercepatkan proses penyembuhan pesakit, pesakit juga diajar menjalankan aktiviti asas harian seperti penjagaan kebersihan diri dan sekeliling mereka serta pendidikan kesihatan mental khususnya penjagaan pengambilan ubatan dan pengawalan psikologi pesakit.

Anestesiologi

Pengenalan

Unit Dewan Bedah terbahagi kepada beberapa bahagian serta mempunyai fungsi yang berbeza. Mempunyai kakitangan yang mahir dalam menjalankan fungsi tugas di setiap bahagian terdiri dari 1 Doktor Pakar Bius JUSA C, 2 Pegawai Perubatan Bius U44, 2 Pegawai Perubatan U42, 1 Penyelia Jururawat U41, 1 Ketua Jururawat U32, Jururawat U29 seramai 12 orang, Pembantu Perawatan Kesihatan U11 seramai 2 orang dan 1 Pembantu Am H11.

Bahagian-bahagian di dalam Dewan Bedah:

  • Dua bilik bedah yang beroperasi pada bila-bila masa dilengkapi dengan peralatan pembiusan dan pembedahan.
  • Recovery Bay
  • Airlock
  • Stor-stor penyimpanan barang-barang steril dan tidak steril.
  • Bilik Pakar Bius, Bilik Pegawai Perubatan, Bilik Ketua Jururawat.
  • Kaunter hadapan penerimaan pesakit.
  • Bilik Endoscopy.

Masa bekerja adalah waktu pejabat dan atas panggilan selepas waktu pejabat untuk kes-kes kecemasan. Untuk memastikan tugas kakitangan yang berkualiti setiap tugas berdasarkan pada objektif dan visi Dewan Bedah.


Objektif

  • Menentukan pentadbiran Unit Dewan Bedah berjalan dengan lancer dan menjamin taraf teknik anestesia dan Dewan Bedah yang bermutu tinggi setiap masa.
  • Merancang program latihan dan memberikan dorongan serta tunjukajar kepada kakitangan jururawat bagi menambah pengetahuan dan kemahiran dalam teknik Dewan Bedah.

Misi / Visi

Untuk membolehkan dan memudahkan penduduk Wilayah Persekutuan Labuan:

  • Mencapai sepenuhnya potensi mereka dalam kesihatan.
  • Menghargai kesihatan sebagai aset berharga.
  • Mengambil tanggungjawab dan tindakan positif demi kesihatan mereka.

Untuk memastikan sistem kesihatan berkualiti tinggi:

  • Mengutamakan pelanggan
  • Cekap
  • Aplikasi semua teknologi terkini dan bersesuaian mengikut persekitaran.
  • Inovatif

Menitikberatkan:

  • Sifat penyayang, kerja berpasukan dan profesionalisma
  • Sifat menghormati privasi pesakit.

Skop Perkhidmatan

Masa bertugas bagi Unit Dewan Bedah adalah waktu pejabat. Bagaimanapun semua kakitangan terlibat bekerja Atas Panggilan (oncall) mengikut jadual mingguan jika terdapat kes kecemasan.

Kes-kes pembedahan terdiri daripada pembedahan Major, Intermediate, Minor dari semua kategori disiplin seperti Obstetrik & Gyneakologi, Pembedahan Am, Orthopedik, ENT, Plastik & rekonstruktif dan Pembedahan Pedriatik yang akan dilakukan oleh Pakar dan doktor yang sedia ada di Hospital Labuan atau Doktor Pakar Lawatan.

Bilangan dan jenis pembedahan bergantung pada fasiliti dan kepakaran tenaga kerja. Kes-kes pembedahan elektif yang dilakukan oleh Pakar dan Lawatan Pakar akan dijalankan mengikut jadual pembedahan yang telah ditetapkan:

Jadual Pembedahan Untuk Pakar Hospital Labuan adalah seperti berikut:

Bil Hari Kategori Disiplin
1 Isnin dan Khamis Obstetrik & Gyneakologi
2 Selasa Orthopaedik
3 Rabu dan Jumaat Pembedahan Am

Kekerapan Lawatan Pakar adalah seperti jadual berikut:

Bil Disiplin Kekerapan Lawatan
1 ENT 2 bulan sekali
2 Pedriatik Surgeon 3 bulan sekali
3 Plastik & Rekonstruktif 3 bulan sekali

OFTALMOLOGI

PENGENALAN

Sedang Dikemaskini.

VISI

Sedang Dikemaskini.

MISI

Sedang Dikemaskini.

OBJEKTIF

Sedang Dikemaskini.

SKOP PERKHIDMATAN

Sedang Dikemaskini.

OTORINOLARINGOLOGI (ENT)

PENGENALAN

Sedang Dikemaskini.

VISI

Sedang Dikemaskini.

MISI

Sedang Dikemaskini.

OBJEKTIF

Sedang Dikemaskini.

SKOP PERKHIDMATAN

Sedang Dikemaskini.